институт и работает сейчас на заводе.— Когда она окон чила институт? 7. Я слышал это по радио сегодня утром.
8. Я положил сюда свою книгу, но не могу ее сейчас найти.— Это ваша книга? — Да, где она была? 9. Вы были когда-нибудь в Риге? — Да,— Когда? — Пять лет назад.
ЛЕКСИКО-ГРАММАТИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ
I. Прочитайте вслух текст урока, предварительно отработав чтение следующих словосочетаний.
to 'get ~\books ~\their Jhodks 'takes^the _Jbook
v—' are ~\easy
I 'like -\Dickens in ^English or^,in 'leaves^the ~\lib- "—^ "^Russian гагу
'don’t ~\bring 'Here^it Jis
II. Прочитайте вслух следующие слова, обращая внимание иа чтение гласных в неударных слогах.
a'gain, a'side, 'sofa, 'comrade, 'village, 'moderate, re'cei- ve, be'gin, re'peat, re'buke, 'ticket, 'teacher, 'interval, 'picnic, 'army, 'pilot, 'pardon, 'institute, 'multitude, 'difficult, 'doc tor, 'motor, 'grammar, 'martyr
III. Определите, к какой части речи относятся следующие слова, и переведите их иа русский язык.
childhood adviser graduation wrongly
recently brotherhood easily literature
easy advisable returnable rightly
IV. Ответьте иа вопросы, используя активную лексику урока.
a) 1. Is there a library at your office (in your Institute)?
2. What kind of books can you get at the library?
3. Are there any books on English History and Geog raphy there?
b) 1. Have you read any books by Oscar Wilde?
2. Have you read them in Russian or in English?
3. How many English books have you read lately?
4. Which of them would you advise (вы бы посовето вали) your friends to read?
c) 1. What subjects did you do (have) at school?
2. What marks did you usually get in Literature (Histo ry, Geography)?
3. Were these subjects difficult or easy for you?
162